Specialisten på aktiv och individuell handläggning

Frågor och svar

Jag har fått ett kravbrev

Det företag som du är skyldig pengar har valt att använda oss för att sköta deras kravhantering. När man skickar kravbrev för någon annans räkning krävs det att man har ett inkassotillstånd som utfärdas av datainspektionen.

datainspektionens hemsida kan man läsa vilka lagar och regler som styr hur man får agera. När du har fått ett inkassokrav så startar en kedja av händelser. Om full betalning sker avslutas ärendet, men om ingen betalning sker kan olika myndigheter kopplas in, vilket får framtidakonsekvenser.

Om du är sen med din betalning - Kontakta oss direkt

Nej. En betalningsanmärkning för privatperson uppkommer först när kronofogdemyndigheten meddelar utslag i mål om betalningsföreläggande. En betalningsanmärkning finns registrerad i tre år för en privatperson.

För en juridisk person, företag gäller att en betalningsanmärkning finns registrerad i 5 år. Även ansökan om betalningsföreläggande registreras och finns kvar i registren i 2 år.

Själva inkassokravet resulterar alltså inte i en betalningsanmärkning.

Gäldenären är skyldig att betala ersättning för ett inkassokrav som har utformats i enlighet med 5 § i inkassolagen och som har överlämnats eller sänts till gäldenären. Inkassokostnaden är för närvarande 180 kronor.

Ibland kan du ha betalat huvudskulden, men krävs fortfarande på inkassokostnaden. Datainspektionen anser att en borgenär som har sänt inkassokrav senast samma dag som inbetalningen bokfördes på mottagarens post- eller bankgiro har rätt att begära ersättning för inkassokostnaden.

Gäller fordran en hyresskuld så har borgenären rätt att begära ersättning för inkassokostnaden om inkassokravet sändes senast samma dag som betalningsuppdraget kom in till post- eller bankgirot.

Jag har en fordran

Nej. Det finns ingen lag som talar om att man måste skicka en påminnelse innan man till ex. inleder en inkassoåtgärd. Vi rekommenderar dock att man bör skicka en betalningspåminnelse för att upprätthålla en god affärsrelation med sin kund.

Om din kund bestrider en faktura kan vi inte gå den vanliga inkassokedjan med inkassokrav och ansökan om betalningsföreläggande hos kronofogdemyndigheten, det strider nämligen mot god inkassosed. Däremot kan du få hjälp av oss att bistå dig med förhandling i domstol eller hjälpa dig att träffa en uppgörelse med din kund.